• تماس با ما
  • درباره ما
  • قرارگاه میثاق
  • گالری
  • کتابخانه
  • تلویزیون اینترنتی
  • گالری
  • کتابخانه
  • تلویزیون اینترنتی
  • درباره اندیشه ناب
یکشنبه, آبان ۴, ۱۴۰۴
اندیشه ناب | موسسه مطالعات سیاسی فرهنگی اندیشه ناب
  • اخبار
  • نشست های برادری
  • تاریخ نظامی ایران
    • ایران باستان
    • ایران صدر اسلام
    • امویان و عباسیان
    • مغول ها
    • صفویه
    • افشاریه
    • زندیه
    • قاجار
    • پهلوی
  • تثبیت انقلاب اسلامی و نظام
    • مقابله با بحران های فرهنگی و اجتماعی
    • اطلاعات خارجی
    • مقابله با اقلیت گرایی
    • مقابله با ساواک
    • مقابله با شورش گری و آشوب
    • مقابله با کودتاها
    • مقابله با گروه های افراطی ملی و مذهبی
    • مقابله با گروه های التقاطی
    • مقابله با گروه های انحرافی
    • مقابله با گروه های سلطنت طلب
    • مقابله با مفاسد اقتصادی
    • مقابله با هواپیما ربایی
    • مقابله با نفوذ خارجی
    • مقابله با گروه های چپ
    • حراست از نهادها و ارگان ها
    • حکومت های متقارن
    • حفاظت از شخصیت ها و اماکن
    • تاسیس و توسعه نهادهای امنیتی
  • جبهه مقاومت
    • سوریه
    • عراق
    • غزه
    • لبنان
    • یمن
    • افغانستان
  • جنگ های معاصر
    • جنگ جهانی اول
    • جنگ جهانی دوم
    • جنگ در اکراین
    • جنگ آمریکا و عراق
    • جنگ اعراب و اسراییل
    • جنگ در افغانستان
    • جنگ در بوسنی و هرزگوین
    • جنگ در عراق
    • جنگ کره
    • بحران کوبا
    • جنگ ویتنام
  • مخزن
    • کتابخانه
    • تلویزیون اینترنتی
    • آلبوم تصاویر
    • رادیو اینترنتی
    • اسناد
    • نشریات
  • دفاع مقدس
    • اسناد و مدارک
    • اقتصاد در جنگ
    • نقد و بررسی
    • آن سوی دفاع
    • نا گفته ها
    • از جنگ چه خبر
    • تاریخ شفاهی
    • احزاب و گروه ها در جنگ
    • جنگ و جامعه شناسی
    • تجربه ها و درس ها
    • تحریف ها و شبهات
    • توصیف ها و تحلیل ها
    • جنگ از نگاه دیگران
    • جنگ به روایت دشمن
    • جنگ و سیاست
    • جنگ و شخصیت ها
    • جنگ و فرهنگ
    • خاطرات
    • دیدگاه ها
    • روش شناسی و پژوهش ها
  • اخبار
  • نشست های برادری
  • تاریخ نظامی ایران
    • ایران باستان
    • ایران صدر اسلام
    • امویان و عباسیان
    • مغول ها
    • صفویه
    • افشاریه
    • زندیه
    • قاجار
    • پهلوی
  • تثبیت انقلاب اسلامی و نظام
    • مقابله با بحران های فرهنگی و اجتماعی
    • اطلاعات خارجی
    • مقابله با اقلیت گرایی
    • مقابله با ساواک
    • مقابله با شورش گری و آشوب
    • مقابله با کودتاها
    • مقابله با گروه های افراطی ملی و مذهبی
    • مقابله با گروه های التقاطی
    • مقابله با گروه های انحرافی
    • مقابله با گروه های سلطنت طلب
    • مقابله با مفاسد اقتصادی
    • مقابله با هواپیما ربایی
    • مقابله با نفوذ خارجی
    • مقابله با گروه های چپ
    • حراست از نهادها و ارگان ها
    • حکومت های متقارن
    • حفاظت از شخصیت ها و اماکن
    • تاسیس و توسعه نهادهای امنیتی
  • جبهه مقاومت
    • سوریه
    • عراق
    • غزه
    • لبنان
    • یمن
    • افغانستان
  • جنگ های معاصر
    • جنگ جهانی اول
    • جنگ جهانی دوم
    • جنگ در اکراین
    • جنگ آمریکا و عراق
    • جنگ اعراب و اسراییل
    • جنگ در افغانستان
    • جنگ در بوسنی و هرزگوین
    • جنگ در عراق
    • جنگ کره
    • بحران کوبا
    • جنگ ویتنام
  • مخزن
    • کتابخانه
    • تلویزیون اینترنتی
    • آلبوم تصاویر
    • رادیو اینترنتی
    • اسناد
    • نشریات
  • دفاع مقدس
    • اسناد و مدارک
    • اقتصاد در جنگ
    • نقد و بررسی
    • آن سوی دفاع
    • نا گفته ها
    • از جنگ چه خبر
    • تاریخ شفاهی
    • احزاب و گروه ها در جنگ
    • جنگ و جامعه شناسی
    • تجربه ها و درس ها
    • تحریف ها و شبهات
    • توصیف ها و تحلیل ها
    • جنگ از نگاه دیگران
    • جنگ به روایت دشمن
    • جنگ و سیاست
    • جنگ و شخصیت ها
    • جنگ و فرهنگ
    • خاطرات
    • دیدگاه ها
    • روش شناسی و پژوهش ها

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

کرونا

محسن رضایی: جهان و نظم جدید پس از کرونا

انسان بدون خدا و بدون پیوند معنوی با دیگران و با دارا بودن سیاستمدارانی خودخواه و متکبر به یک جسم فاقد حقیقت و هویت تبدیل شده است که از صبح تا شب به دنبال نان می دود اکنون کرونا با رونمایی از بیماری باطنی غرب و با فعال کردن آن بیماری شکل گیری رویدادهای عمیق تری در جهان غرب را آغاز نموده که ممکن است ابعاد آن در آینده گسترده تر شود
اندیشه ناب
فروردین 20, 1399 | 16 دقیقه خواندن
چاپ خبر

بسم الله الرحمن الرحيم

کرونا سرانجام خواهد رفت ولی زخم ناشی از کرونا و پیامدهای آن بر پیکر جهان باقی خواهد ماند چرا؟ چون ساختار قدرت بین الملل کنونی توان کافی برای درمان این زخم و جبران پیامدهای وسیع آن را ندارد طبعاً این ساختار تغییر خواهد کرد و نظمی جدید پدیدار خواهد شد.

به این ترتیب فرصتی برای ترمیم دردهای عمیق بشریت پیدا خواهد شد ولی آیا از آن فرصت ها به درستی بهره برداری خواهد شد یا دوباره شاهد فرصت سوزی و تکرار تاریخ خواهیم بود.

در آینده از یکسو غرب یعنی اروپا و آمریکا، ضعیف می شود و از سوی دیگر آسیا و چین قوی تر از گذشته در صحنه خواهند بود و در نتیجه بخش اعظمی از قدرت و برتری اقتصادی از غرب به شرق منتقل می شود ولی آیا آسیا و چین قادرند اولا انسجامی همچون غرب در نیمه دوم قرن بیستم داشته باشند؟ و شکاف هند و چین فعال نخواهد شد؟ ثانیا آیا می توانند پشتوانه فلسفی و معرفتی متفاوت از اومانیسم و لیبرالیسم به وجود آورند؟

أيا قادرند در کنار پیشرفت در هوش مصنوعی و کامپیوترهای کوانتومی و فایو جی () معنویت از دست رفته را به جامعه بشریت برگردانند؟ آیا قادر به ایجاد یک نظام اقتصادی بین المللی هستند؟ آیا در قرن ۲ شاهد شکل گیری برتری تمدن آسیایی و شرقی خواهیم بود؟ فرصتها و تهدیدات پیشاروی ملت ایران نظام و انقلاب اسلامی ما چیست و ملت و نظام ما چه نقشی را می توانند بر عهده بگیرند؟ اینها پرسشهای مهمی است که یک گفتمان ملی را می طلبد در عین حال در این خصوص نکات مهمی وجود دارد که میتوان در این پویش ملی به آن پرداخت

1-خطرناکتر از «کرونا»

کرونا یک بیماری خطرناک است که ریه ی انسان را آلوده، تنفس را با مشکل مواجه نموده و بعضاً به مرگ آدمی می انجامد و آنگونه که پیش بینی شده تا خرداد ۹۹ یک فاجعه انسانی و مبتلا شدن جمعیت های میلیونی را به دنبال خواهد داشت از یکطرف یک فاجعه درمانی و جسمانی به وجود می آید که قلب بشریت را تکان خواهد داد از دعا گرفته تا همیاری ملی و بین المللی باید ابتدا به کمک هموطنانمان و سپس در صورت امکان به یاری مردم جهان بشتابیم.

و فکری امان فعلی بشر است با پرده برداری می کنید خیلی خواهد جوامع اصراف و همچین رواسه کسانی همتو مایه داری و انیمالیسم عرب مالی و روخ و اندیشه و اقتصادی و سیاسی جوامع غربی و غرب زده را سیاه و الوجه کرده ولی سالها به صورت پنهانی و غیر اشکار در حال رشد و گسترش بود گرچه افراد گروهها و جنبش های زیادی در مقابل منشا این بیماری ایستادند و از این بیماری نجات یافتند ولی تعداد آنها به نسبت کل زیاد نبوده است.

این بیماری حتی وارد جوامع اسلامی از جمله ایران شد در ایران از حدود یکصد سال پیش ابتدا با سرکوب نظامی و قدرت سخت و سالها بعد به صورت اعتقادی و قدرت شرم وارد صحنه شدند و افکار اندیشه ها، باورها، سبک زندگی و پیوندهای اجتماعی مانند نهاد خانواده و شهرسازی رایه کلی تحت تاثیر قرار داد در منطقه چون سلطه و قدرت نرم را کافی نمی دانستند با زور نظامی و تاسیس دهها پایگاه نظامی و تاسیس رژیم اشغالگر قدس در منطقه و خود گسترده در ساختار سیاسی و اداری دولت ها امکان شکل گیری راهی غیر از غربزدگی را از بین بردند و راههای رهایی را مسدود کردند.

این بیماری باطنی و اعتقادی خطرناکتر از کرونا در دو سه قرن اخیر کمابیش در اکثر جوامع بشری نفوذ کرد متاسفانه در کشورهای اسلامی بدتری شکل انرا رسوخ دادند ولی زرق و برق فناوری و تبلیغات اجازه اشکار سازی به آن بیماری بدتر از کرونا را نمی داد این بیماری ابعاد زیادی دارد، از بحران بدهی و بدهکار کردن نسل های آینده گرفته تا جنایات جنگی ترور و خشونت بی سابقه که علی همین روزهای سخت نیز خشونت ورزی در جهان اقامه دارد تا فروپاشی اخلاق و معنویت الهی در جوامع غریبی و غربی زده امروزه مردم در کوچه و خیابانهای اروپا و آمریکا فریاد کمک خواهی سر داده اند ولی یاوری نمی یابند بیش از شصت درصد مردم کشورهای صنعتی و پیشرفته اقتصادی به اقدامات دولتهایشان بی اعتماد هستند چرا؟ علت بی کسی انسانها در مقابل کرونا گسستن بشر از خدا، آنمیزه شدن جوامع گسستگی اجتماعی از یکطرف و تکیر و استبداد سیاستمداران و دولتها و رخت بر بستن کرامت انسانی است که نتیجه همه اینها تنهایی بشر است

انسان بدون خدا و بدون پیوند معنوی با دیگران و با دارا بودن سیاستمدارانی خودخواه و متکبر به یک جسم فاقد حقیقت و هویت تبدیل شده است که از صبح تا شب به دنبال نان می دود اکنون کرونا با رونمایی از بیماری باطنی غرب و با فعال کردن آن بیماری شکل گیری رویدادهای عمیق تری در جهان غرب را آغاز نموده که ممکن است ابعاد آن در آینده گسترده تر شود.

۲- فاجعه انسانی

یکی از مهمترین عوارض بیماری باطنی و اعتقادی جوامعغربی و غرب زده، تنهایی بشر است. این روزها که در سراسر جهان همه در خانه می مانند، به این تنهایی و تلخی آن بی میبرند و این آغاز خوداگاهی درباره این بیماری پنهان است، ویروس گرونا با فاصله انداختن اجتماعی، مردمجهان را به یک فاصله اجتماعی طولانی دیگری در خود آگاه کرده است. در حقیقت، ویروس گرونا میگوید از من شکایت نکنید. از گرونای تمدنی که جوامع را اتمیزه کرده، خانواده را متلاشی و بین شما و معنویت و حقیقت خودتان فاصله انداخته، شکایت کنید.

اکنون انسانها در سراسر جهان اخبار منتشره در بحران کرونا را می بینند و به حال خود وقوف پیدا میکنند؛ به جان هم افتادن برای یک دستمال کاغذی در فروشگاه های یکی از صنعتی ترین کشورها، دعوا کردن برسر چند بسته پیاز در بازار یکی از مرفه ترین کشورها، بیماران سالمند را بدون همراه در راهروی بیمارستانها رها کردن، کشیدن دستگاه تنفس از روی صورت سالمندان و قطع آن در بیمارستان های برخی کشورها، رها کردن مرده ها بدون تشییع جنازه، خاکسپاری های بی کس و کار و قبرهای نامعلوم، بیش از هر چیز تنهایی انسان را رونمایی میکند.

مردم از خود سوال میکنند که چرا دولت هایشان آنها را رها کردند و به زودی میفهمند آنها را در مقابل ارزشها و باورهای لیبرالیسم قربانی کردند. آزادی برای بشر است و یا بشر برای آزادی؟ اقتصاد برای مردم است و یا مردم برای اقتصاد؟

مردم جهان بیش از پیش تنهایی خود را احساس خواهند کرد و ممکن است به این نتیجه برسند که خودشان باید به فکر خود باشند و این میتواند آغاز اعتراضات اجتماعی در کشورهای صنعتی و اقتصادهای پیشرفته باشد.

بالاخره کرونا کنترل میشود ولی پیامدهای فعال شده بیماری باطنی، از کنترل غرب خارج خواهد شد. پاره ای از پیامدها، قابل کنترل هستند، لیکن بعضی از آنها از جمله آثار فاجعه انسانی، بدتر از تبعات جنگ جهانی، بر چهره حکومت های غربی باقی خواهد ماند.

3-عکس العمل دولت ها

آمریکاییها طی دو دهه گذشته و در چندین رویداد از جمله انفجار مشکوک برجهای دوقلو و لشکر کشی به غرب آسیا، تا تولید تروریسم داعش و هجوم شورشیان تربیت شده غرب به عراق و سوریه، و تحریک نمودن عربستان برای حمله به یمن، تلاش کردند که آمریکا را به قله قدرت مسلط جهان برسانند، اما ایستادگی ملت های عراق، سوریه، یمن و لبنان، و در راس آنان ملت ایران، آنان را در تحقق این هدف، ناکام ساخت.

رئیس جمهور فعلی آمریکا با شعار این که امریکا را دوباره اول خواهیم کرد، روی کار آمد اما امروز با بزرگترین بحران تاریخ آمریکا مواجه شده، به طوری که دهها هزار مردم مبتلا به کرونا را رها کرده و قصد حمله به عراق را دارد تا افکار عمومی را منحرف کند.

کرونا نه فقط قدرت آمریکا و اروپا بلکه اندیشه ليبراليسم و فرهنگ سرمایه داری و ارزش های آمریکایی، آزادی و دموکراسی آمریکایی را با چالش بزرگی روبه رو کرده و اقتصاد، امنیت و روابط بین الملل آنان را تضعیف خواهد کرد.

کرونا فارغ از اینکه ساخته دست بشر بوده یا محصول یک جهش طبیعی باشد، با هجوم خود به بشر یادآوری کردکه:

–انسان، مالک کره زمین نیست. مشکلات بشر به تمامی بشریت مربوط است و ثروتمند بودن یا صنعتی بودن یک کشور، آن را از خطرات جاری در کل زمین، محفوظ نمیسازد.

-تماس تلفنی رئیس جمهور قدرت بزرگی همچون آمریکا با روسای جمهور دیگر برای تامین ماسک، دستکش و… بیانگر آن است که حتی قدرتهای بزرگ هم به تنهایی نمیتوانند زندگی کنند.

– بشر در تنهایی قادر به زندگی نیست، پدر، مادر، فرزند، خواهر، برادر و دوست در زندگی او شریک هستند.

-انسان به این نتیجه میرسد که بدون خدا نمیتواند با خود و دیگران رابطه ی پایدار و حقیقی برقرار کند.

اقتضای دستیابی بشر به چنین فهم و درک و محیط زندگی جدید، تغییر در ارزشها، نهادها، نظم سیاسی و اقتصادی و در یک کلام، « نظام جدید بین الملل» و «به رسیمیت شناختن ارزشهای جدید» است که این مهم بدون یک «جنبش اجتماعی بین المللی» ممکن نیست. با این حال آیا غرب ظرفیت ایجاد و هدایت چنین جنبش اجتماعی بین المللی را دارد؟ جنبش ناکام ضد وال استریت و جنبش ضد سرمایه داری جلیقه زردها در فرانسه نشان داد غرب فاقد ظرفیت خلق یک انقلاب شبیه انقلاب کبیر فرانسه است. از سوی دیگر آیا دست های شیطانی که تحولات بزرگ پس از پایان جنگ جهانی اول و دوم را در درون جامعه غرب هدایت کردند، اجازه چنین تحولی را در جوامع غربی خواهند داد؟ وظیفه ملت و نظام ما و بویژه وظیفه نیروهای انقلاب درچنین شرایطی چیست؟

۴- جریانات سیاسی و راهکارها

بی تردید کرونا چند صباحی دیگر، عقب خواهد رفت و انسانها بار دیگر میدان دار خواهند شد ولی چند حفره معنایی در جوامع بشری و چند گسل فعال شده اجتماعی، به ویژه تنهایی بشر و عدالت و کرامت انسانی که با کرونا پدیدار شده و نیاز به چاره جویی جدی برای آن، پابرجا خواهد ماند. چگونه یک نظام عادلانه و انسانی جایگزین نظام سرمایه داری شود و در یک کلام، چگونه دردهای اصلی بشر درمان گردد؟

اندیشمندان عصر مدرن، که نگران آغاز عصر جدید و متفاوت بشریت هستند را میتوان به سه گروه تقسیم کرد که متاسفانه هر سه گروه تلاش میکنند از شکل گیری یک تحول جهانی و بازگشت انسان به حقیقت خویش ممانعت به عمل آورند:

-گروه نخست سعی دارند با تجویز چند داروی مسکن و آرامبخش بر این بیماری خطرناکتر از کرونا سرپوشی بگذارند.

لذا صرفاً به آثار سیاسی و اقتصادی کرونا اشاره کرده آگاهانه، یا ناآگاهانه، نمی گذارند عمق تاثیر فاجعه آمیز انسانی و اجتماعی دنیای صنعتی و مدرن بر روح و جان و حقيقت آدمی آشکار گردد.

این گروه، هم در نظریه پردازی و هم در عمل، فعال شده اند. از جمله کنگره ی آمریکا برای جلوگیری از شدت بیکاری و رکود اقتصادی، یک وام بزرگ دو تریلیون دلاری تصویب کرد، اما در عین حال، خود آنها نیز معتقدند بدون کمک مردم، کاری از دست دولت ها ساخته نیست.

در اروپا که همین منبع تامین وام نیز وجود ندارد لذا اروپا اولین منطقه ای است که عمیقا با بحران پس از کرونا مواجه میشود.

-گروه دوم که انگشت اتهام دستکاری بیولوژیک و پندمی کرونا به سوی آنهاست و بیشتر با اردوگاه صهیونیزم مرتبطند. تلاش میکنند با نفوذ در کشورهای پیروز علیه کرونا و ایجاد نظمی جدید که پس از فروپاشی نظم فعلی به وجود میآید به حیات خود ادامه دهند تا بتوانند از وقوع یک تحول واقعی در زندگی بشر و یک نظم انسانی و عادلانه در روابط بین الملل جلوگیری کنند.

اینها همان گروهی هستند که توسط نومحافظه کاران، بوش را بر سر کار آوردند و انگشت اتهام انفجار در برجهای دوقلو به سمت آنهاست و عامل لشگرکشی به عراق و افغانستان بودند و نتوانستند نظم نوین آمریکایی-صهیونیستی را چنانکه میخواستند ایجاد کنند و در آن پروژه با شکست مواجه شدند. اینها امروز دوباره به راه افتاده و فعال شده اند تا از فرصت پدیدار شده پس از شیوع کرونا، برای شکل دهی به نظم مطلوب خود سوءاستفاده، نموده اجازه ندهند بشریت به دردهای اساسی خود بیاندیشد و به درمان آنها بپردازد.

– گروه سوم کسانی هستند که از ایجاد مذاهب فریبنده شبیه تمسک به گوساله سامری گرفته تا تقویت واپسگرایی ناسیونالیستی و هویت های کاذب، در تلاش برای خروج انسان از تنهایی اند.

چه باید کرد و از کجا شروع کنیم؟.

حقيقت آن است که چاره جویی برای دردهای عمیق بشریت عصر حاضر، جز با استمداد از خدای متعال و مردم ممکن نیست. استیصال قدرت های بزرگ در مواجهه با کرونا نشان داد که عقل ابزاری بشر و فناوری پیشرفته برای تامین سعادت دنیوی او کفایت نمی کند و تمدن بشری به هدایت و نجات الهی و معنویت و هویت از یک طرف و حضور مردم و انسجام اجتماعی از سوی دیگر نیازمند است. بدون ارتباط با خدا نمیتوان با دیگران و حتی با خود حقیقی خویش ارتباط برقرار کرد. رمز بیرون آوردن مردم دنیا از تنهایی، ارتباط صادقانه با خدای متعال در کنار پیشرفت های مادی و فناورانه است.

۵-جهان جدید انسانی و یا انزواگرایی
واقعیت این است که پیامدهای اقتصادی، انسانی و سیاسی کرونا و بیماری فعال شده و جرقه خورده باطنی و فکری جهان غربی از کنترل آمریکا و اروپا خارج خواهد شد و بازی بین المللی به شرق و آسیا منتقل خواهد شد. جهان جدید را آسیاییها رقم خواهند زد جهان جدید یا تکرار تاریخ به شکل دیگری خواهد بود و ظلم و فساد ادامه خواهد یافت و یا آزادیخواهان و عدالتخواهان وارد صحنه می شوند و با جنبشها و نهضتهای انسانی یک دنیای جدید انسانی را می سازند.
آسیا ظرفیت تمدنی بسیار بزرگ تری از غرب دارد؛ تمدن های بزرگ اسلامی، چینی، هندی، ایرانی در آسیا قرن ها جریان داشته است. ولی این به تنهایی سبب نمی شود که یک تمدن با برتری جهانی ساخته شود و تمدن غرب اگر ردای برتری خود از تن به در اورد ولی برای توازن با شرق به مبارزه ادامه میدهد. بیشک فضای رقابتی جدید شکل می گیرد و بنابراین فرصتها و تهدیدات جدیدی در جهان آشکار می شود.
بی تردید در چنین برهه خطیری، ملت پر افتخار ایران و اندیشمندان و روشنفکران و علمای انقلابی آن، ظرفیت نقش آفرینی موثری را در ایجاد نظم و جهان جدید دارند. سابقه تاریخی ملت، ما چه قبل از اسلام و چه پس از آن، نشانگر این توانایی است. از سوی دیگر بیش از چهل سال است که ملت ما پرچم یک نظم و ایدئولوژی جدید و نماد ارزشها و فرهنگ انسانی، را برافراشته و یک روشنگری و مقابله علیهاندیشه و فرهنگ و تمدن غربی را آغاز کرده است؛ از یک طرف در مقابل جنایات صهیونیزم و استکبار آمریکایی ایستاده و آنها را در منطقه غرب آسیا با مشکلات جدی مواجه کرده و از سوی دیگر نظامات سیاسی، دفاعی و امنیتی پیش برنده ای را به وجود آورده است.
البته اذعان میکنیم که غربزده ها در اقتصاد و فرهنگ ما مقاومت میکنند و ما هنوز نتوانسته ایم یک اقتصاد قوی اسلامی ایرانی در جامعه مان بنا کنیم. ولی پشتوانه آن اخلالگران اقتصادی به زودی فرو می ریزد و البته نیروهای انقلاب باید با پشتوانه علمی تر و اندیشه قوی تر به مبارزه خود علیه آنها ادامه دهند.
ملت ما به برکت انقلاب اسلامی و رهبری انقلابی و حکیم آن، با دست گذاشتن روی منشأ اصلی بیماری باطنی جوامع غربی و غرب زده، قریب چهل سال است که به مبارزه خود در داخل و منطقه و حتی سطح جهانی ادامهداده است.
بنابراین ملت و نظام ما نمیتوانند در شرایط کنونی، و پس از کرونا به صحنه نیایند و دست روی دردهای واقعیبشر نگذارند.
۶- نقش آفرینی بین المللی در انسانی ساختن جهانجدید
به نظر می رسد ملت ایران که صاحب تمدن های بزرگی بوده اند، با برخورداری از ظرفیت هایو نظم جدید پس از کرونا بزرگ انسانی و زمینه های تاریخی، می تواند با کمک جوانان غیرتمند ایرانی (که هر کدام خود را یک قاسم سلیمانی میدانند) و با استفاده از تجربه چهل سال گذشته و البته با یک آسیب شناسی بدون تعصب، نقش موثری در شکل دادن به نظم و جهان جدید در داخل کشور و منطقه و حتی سطح جهانی داشته باشند.
یک موضوع مهم این است که اگر در ایجاد نظم و جهان آینده، فعالانه مشارکت نداشته باشیم، به همان سرنوشتی دچار خواهیم شد که پس از رویدادهای بزرگ مانند جنگ های جهانی اول و دوم به ایران تحمیل شد؛ اولاً تمامی دستاوردهای انقلاب اسلامی را از دست خواهیم داد و ثانیاً هرگونه تغییر در ساختار قدرتهای بین الملل (برابر تجربه های تاریخی) تاثیرات زیادی بر کشور ما خواهد گذاشت.
کما اینکه بعد از جنگ جهانی اول جای پای انگلیس و بعد از جنگ جهانی دوم دست امریکا در غارت کشورمان باز شد و در هر دو ضرر کردیم.
از سوی دیگر عدم نقش آفرینی، ما را از فرصت های کم نظیر دو دهه آینده منطقه و جهان بازمی دارد.
۷- انتظار واقعی؛ دکترین آینده

قرآن کریم در آیات متعدد تاکید میکند که خداوند زمین را پس از مرگش زنده میکند و می فرماید اینها آیات و نشانه هایی هستند که انسان را به تفکر و اندیشیدندعوت میکند.

در تفسیر این آیات قرآن (زنده کردن زمین پس از مرگ آن) به ظهور امام عصر (عج) اشاره شده است، ولی متاسفانه فلسفه انتظار در جوامع اسلامی به خوبی تبیین نگردیده است.
انتظار واقعی یعنی «آمادگی یافتن» برای یک تحول بزرگ جهانی، آمادگی برای همراهی کردن و یاری رساندنبرای موفقیت و پیروزی منجی بشریت.
این آمادگی بدون فراهم ساختن قدرت و قوی شدن در همه زمینه های مادی و معنوی که بشر امروز به آنها نیازمند است، امکانپذیر نیست. انتظار یعنی قوی شدن در همه زمینه هایی که ایجاد یک انقلاب جهانی به آن نیازدارد.
در واقع، ظهور رهبر این انقلاب بزرگ و فراگیر جهانی که جز مهدی موعود (عج) نیست، منوط به فراهم شدن این آمادگی برای یاری رساندن به اوست. دعوت از امام بادست خالی مادی و معنوی، یک دعوت تشریفاتی است.
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تدارک این آمادگی آغاز شد و با ایستادگی هایی که امامین انقلاب و ملت سرافراز ایران در مقابل شیاطین جهان از خود نشان دادند، تاکنون ادامه یافته است. از آثار این انقلاب و ایستادگی ملت ما بر سر آرمانهای انقلاب، گسترش معارف اسلام و قرآن و تعالیم پیامبر و معصومین و یاد و فکر و رسم و عطر نام حضرت مهدی (عج) در جهان است.
در سال های اخیر، اجتماع عظیم شیعیان در راهپیمایی شکوهمند اربعین از یکسو و مبارزه موفقیت آمیز با تروریسم و ایستادگی در مقابل زورگویی های آمریکا از سوی دیگر، چهره ی جدیدی از جبهه مقاومت را در جهان ترسیم کردهاست.
شکست های سنگین آمریکا و اسراییل در منطقه و حضور مستشاری سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران در کرانه های دریای مدیترانه از دیگر دستاوردهای مهم انقلاب اسلامیاست.
کافیست خود را برای درک ابعاد دیگری از اندیشه و معرفت نجات بخش انقلاب اسلامی و ارزشهای والای آن و بهره برداری و به کارگیری آنها در زندگی و اداره کشور خود آمادهکنیم.
گام دوم انقلاب اسلامی مانند گام اول، از یک تحول علمی و تعالی معنوی آغاز می شود. باید با اصلاح فکری و معنوی خود به استقبال نور بشتابیم. انتظار فرج، بدون تلاش برای کسب آمادگی لازم، از علائم همان بیماری پنهان از خود بیگانگی و تنهایی لیبرالیستی است.
8- قوی شدن؛ راه آینده ایران
ملت عزیز ایران که با انقلاب اسلامی عصر جدیدی را آغاز کرده باید به چاره جویی جمعی بپردازد. باید با تلاش همگانی و قوی شدن در تمامی علوم و فنون و تامین ساز و برگ های لازم برای مشارکت در این تحول جهانی، مهبای گام برداشتن در گام دوم انقلاب می باشد.
خوشبختانه صدور به هنگام «بیانیه گام دوم انقلاب»، دورنما و نقشه راه قوی شدن ما را ارائه کرده است. لازمه تحقق خواسته های این بیانیه، آغاز یک نهضت علمی اجتماعی بین المللی است. این نهضت، تمامی آزادی خواهان و مسلمین به ویژه جبهه مقاومت را به یک تحرک جدی تر همراه راهکارهای روشن بسرای پایان دادن به دردهایواقعی بشر، دعوت می کند.
این نهضت علمی اجتماعی باید در ابعاد مختلف نظیر الگوهای معرفتی، تمدنی، زیستی و فناورری دارای اندیشه ها و راهکارهای نو و برخاسته از مبانی اسلامی و انقلابی و ایرانی باشد. خوشبختانه چنین ظرفیتی درمیان رهبری و ملت و جوانان ما وجود دارد.
شناخت فلسفه وجودی انقلاب اسلامی و پیام ها و ارزش ها و نمادهای پیشتازانه آن همچون شهید مطهری، شهید بهشتی و دیگر علمای راستین و نیز سردارانی همچون شهیدان باکری، شهیدهمت، شهید کاظمی و شهید قاسم سلیمانی ها و رهنمودهای امامین انقلاب، سرمایه ای گرانبها برای جستجو و دستیابی به اندیشه و راهکارهای جدید است.
لازمه انتظار واقعی فرج، قوی شدن و نقش آفرینی در نظم و جهان جدید است، زیرا:
1- بدون قوی شدن نمی توان با تنهایی و از خود بیگانگی مبارزه کرد. در جبهه خدا که همان جبهه ولایت و مردم است، فشردهتر از گذشته، دور هم جمع شویم. انواع فاصله های زیان بخش که محصول غربزدگی و خودخواهی و تکروی است را برداریم و فاصله انسان با “خدا” و خود «حقیقی» را کم کنیم. برادری، ایثار و گذشت را تقویت نموده و مهمتر از آن، به محرومین و ضعفا رسیدگی کنیم. لازمه تحقق این مهم آغاز یک نهضت علمی اجتماعی بین المللی است که از تغییر نگاه به انسان تا تغییر سبک زندگی را در بر میگیرد در حقیقت، “مردم یاری معنوی و مادی” می تواند شعار این نهضت اجتماعی باشد.
این نهضت علمی اجتماعی انسانی، متکی به یک نگاه جدید به انسان است و آن انسانیت خدامحور با عقلانیت فطری و نه عقلانیت ابزاری است که به عنوان جایگزین اومانیسم، قادر است مشکل تنهایی انسان را مرتفع سازد.
۲ -لازمه «فرج» و گشایش امور، فاصله گرفتن از شیطان است.
شیطان برای هر کس در لباسی متفاوت جلوه می کند. ما که مسئولیت سیاسی و حکومتی داریم باید از فریب هایشیطان و از سراب «جاه» و ریاست و از باتلاق تشریفات و تجملات فاصله بگیریم. در عرصه اجتماعی نیز باید کاملا از نفوذ و سلطه اندیشه بیمارگونه لیبرالیسم و غربزدگی در اداره کشور و زندگی خارج شویم. نگاه به آسمان دیگران را به آسمان خدا و مردم خودمان تغییر دهیم.
از شیطان مجسم و ظالمان و مفسدان که در راس آنها هيئت حاکمه آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و انگلیس هستند دور شویم. و در منطقه، اخراج امریکا و استقلال همه کشورها از هر گونه سلطه استکباری را در اولویت سیاست خارجی خود قرار دهیم.
٣ -بدون قوی شدن نمی توان موفق به مبارزه و جهاد با شیطان درون و برون شد. برای نبرد با شیطان باید به سلاح علم و فناوری و تقوی و اخلاق، تجهیز شویم. ما باید امروز در زمینه هوش مصنوعی، کامپیوترهای کوانتومی و ۵g و تکنولوژی هوافضا با سرعت روزافزون حرکت کنیم و همزمان مراقب باشیم دوباره زرق و برق فناوری ما را به دامن یک تکنوکراتیسم جدید نیاندازد. راه ما که امامین انقلاب ترسیم کرده اند، نه راه لیبرالها است و نه تکنوکراتها، بلکه راه پیشرفت مادی و معنوی انسانها است که جهان جدید تشنه آن است.
در پایان به خودم و برادرانم می گویم شهادت قاسم سلیمانی و احیاگری بعثت گونه ی تشییع جنازه او، بانگ جرسی بود که آغاز تحولات جدید جهانی را نوید می دهد. این شهادت، فراخوان ملت ایران، برای جهانی سازی نهضت خود و به منزله خون تازه ای در شریان ملت ما در اولین سال گام دوم انقلاب به شمار می آید.
اینک نیز با شیوع بیماری جهانی کرونا و روشن شدن بیماری پنهان روحی و فکری بشر، مسئولیت ملت تاریخ ساز ایران و دستگاه های دولتی و نیروهای انقلابی و مردمی، افزون شده است.
بدان امید که در سایه لطف الهى، فرج قائم آل محمد (ص) تحقق یابد و چشمان امت اسلامی به ویژه ملت فداکار و خانواده شهدای ارجمند دفاع چهل ساله ملت ایران و کشورهای محور مقاومت به جمال نورانی حضرت مهدی (عج) روشن شود آمین یا رب العالمین.
در ادامه: تحلیل دکتر محسن رضایی پیرامون نظر چامسکی و کسینجر در خصوص جهان پس از کرونا

منبع: کتاب جهان و نظم جدید پس از کرونا-نقش جوانان گام دوم انقلاب در شکل گیری نظم جدید جهانی

تالیف: دکتر محسن رضایی

موسسه مطالعات سیاسی فرهنگی اندیشه ناب

 

آخرین مطالب

  • پیام تسلیت رهبر معظّم انقلاب در پی درگذشت سردار سرتیپ پاسدار مرحوم علیرضا افشار
  • اطلاعیه دفتر دکتر محسن رضایی درخصوص عدم هرگونه ارتباط با پایگاه خبری “تابناک”
  • احترام نظامی ورزشکاران دفاع از کشور و اعلام پیام اقتدار ایران است
  • بدتر از این دشمنانی که به ایران حمله کردند وجود ندارد
  • پیام تسلیت دکتر محسن رضایی در پی درگذشت همسر آیت‌الله العظمی سیستانی
  • پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به حضرت آیت‌الله سیستانی
  • اسنپ‌بک پایان سیاست خارجی اروپا در روابط بین الملل است / این پدیده خیلی افتضاح است
  • پیام به ‌مناسبت هفته دفاع مقدس و روز مهمانی لاله‌ها

پربازدیدها

درسهای استراتژیک هفتگانه در جنگ 12 روزه

محسن رضایی: اظهارات ترامپ درباره برچیدن تأسيسات هسته‌ای ایران، توهم است

آرمان و مرام رییسی ادامه خواهد داشت/ شهادت آیت‌الله رییسی، رونمایی روابط حقیقی ملت‌ها با ایران

رژیم صهیونیستی هم در صحنه جنگ و هم در صحنه سیاست شکست خورد

هشدار دکتر محسن رضایی درباره توطئه آمریکا و اسرائیل در عراق

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • قرارگاه میثاق
  • گالری
  • کتابخانه
  • تلویزیون اینترنتی
ایتا
گپ
بله
سروش
آپارات
تلگرام
فید
اینستاگرام

نقل و نشر مطالب با ذکر منبع بلامانع است.