• تماس با ما
  • درباره ما
  • قرارگاه میثاق
  • گالری
  • کتابخانه
  • تلویزیون اینترنتی
  • گالری
  • کتابخانه
  • تلویزیون اینترنتی
  • درباره اندیشه ناب
شنبه, تیر ۱۴, ۱۴۰۴
اندیشه ناب | موسسه مطالعات سیاسی فرهنگی اندیشه ناب
  • اخبار
  • نشست های برادری
  • تاریخ نظامی ایران
    • ایران باستان
    • ایران صدر اسلام
    • امویان و عباسیان
    • مغول ها
    • صفویه
    • افشاریه
    • زندیه
    • قاجار
    • پهلوی
  • تثبیت انقلاب اسلامی و نظام
    • مقابله با بحران های فرهنگی و اجتماعی
    • اطلاعات خارجی
    • مقابله با اقلیت گرایی
    • مقابله با ساواک
    • مقابله با شورش گری و آشوب
    • مقابله با کودتاها
    • مقابله با گروه های افراطی ملی و مذهبی
    • مقابله با گروه های التقاطی
    • مقابله با گروه های انحرافی
    • مقابله با گروه های سلطنت طلب
    • مقابله با مفاسد اقتصادی
    • مقابله با هواپیما ربایی
    • مقابله با نفوذ خارجی
    • مقابله با گروه های چپ
    • حراست از نهادها و ارگان ها
    • حکومت های متقارن
    • حفاظت از شخصیت ها و اماکن
    • تاسیس و توسعه نهادهای امنیتی
  • جبهه مقاومت
    • سوریه
    • عراق
    • غزه
    • لبنان
    • یمن
    • افغانستان
  • جنگ های معاصر
    • جنگ جهانی اول
    • جنگ جهانی دوم
    • جنگ در اکراین
    • جنگ آمریکا و عراق
    • جنگ اعراب و اسراییل
    • جنگ در افغانستان
    • جنگ در بوسنی و هرزگوین
    • جنگ در عراق
    • جنگ کره
    • بحران کوبا
    • جنگ ویتنام
  • مخزن
    • کتابخانه
    • تلویزیون اینترنتی
    • آلبوم تصاویر
    • رادیو اینترنتی
    • اسناد
    • نشریات
  • دفاع مقدس
    • اسناد و مدارک
    • اقتصاد در جنگ
    • نقد و بررسی
    • آن سوی دفاع
    • نا گفته ها
    • از جنگ چه خبر
    • تاریخ شفاهی
    • احزاب و گروه ها در جنگ
    • جنگ و جامعه شناسی
    • تجربه ها و درس ها
    • تحریف ها و شبهات
    • توصیف ها و تحلیل ها
    • جنگ از نگاه دیگران
    • جنگ به روایت دشمن
    • جنگ و سیاست
    • جنگ و شخصیت ها
    • جنگ و فرهنگ
    • خاطرات
    • دیدگاه ها
    • روش شناسی و پژوهش ها
  • اخبار
  • نشست های برادری
  • تاریخ نظامی ایران
    • ایران باستان
    • ایران صدر اسلام
    • امویان و عباسیان
    • مغول ها
    • صفویه
    • افشاریه
    • زندیه
    • قاجار
    • پهلوی
  • تثبیت انقلاب اسلامی و نظام
    • مقابله با بحران های فرهنگی و اجتماعی
    • اطلاعات خارجی
    • مقابله با اقلیت گرایی
    • مقابله با ساواک
    • مقابله با شورش گری و آشوب
    • مقابله با کودتاها
    • مقابله با گروه های افراطی ملی و مذهبی
    • مقابله با گروه های التقاطی
    • مقابله با گروه های انحرافی
    • مقابله با گروه های سلطنت طلب
    • مقابله با مفاسد اقتصادی
    • مقابله با هواپیما ربایی
    • مقابله با نفوذ خارجی
    • مقابله با گروه های چپ
    • حراست از نهادها و ارگان ها
    • حکومت های متقارن
    • حفاظت از شخصیت ها و اماکن
    • تاسیس و توسعه نهادهای امنیتی
  • جبهه مقاومت
    • سوریه
    • عراق
    • غزه
    • لبنان
    • یمن
    • افغانستان
  • جنگ های معاصر
    • جنگ جهانی اول
    • جنگ جهانی دوم
    • جنگ در اکراین
    • جنگ آمریکا و عراق
    • جنگ اعراب و اسراییل
    • جنگ در افغانستان
    • جنگ در بوسنی و هرزگوین
    • جنگ در عراق
    • جنگ کره
    • بحران کوبا
    • جنگ ویتنام
  • مخزن
    • کتابخانه
    • تلویزیون اینترنتی
    • آلبوم تصاویر
    • رادیو اینترنتی
    • اسناد
    • نشریات
  • دفاع مقدس
    • اسناد و مدارک
    • اقتصاد در جنگ
    • نقد و بررسی
    • آن سوی دفاع
    • نا گفته ها
    • از جنگ چه خبر
    • تاریخ شفاهی
    • احزاب و گروه ها در جنگ
    • جنگ و جامعه شناسی
    • تجربه ها و درس ها
    • تحریف ها و شبهات
    • توصیف ها و تحلیل ها
    • جنگ از نگاه دیگران
    • جنگ به روایت دشمن
    • جنگ و سیاست
    • جنگ و شخصیت ها
    • جنگ و فرهنگ
    • خاطرات
    • دیدگاه ها
    • روش شناسی و پژوهش ها

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

سپاه در گذر انقلاب

روز شمار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی / دوم تیر 1358

همه باید مراعات حدود را بکنیم مراعات اموری را که باید بکنیم بکنیم همه باید بنده خدا باشیم بنده خدا در :احکام هر چه فرموده است عمل بکنیم؛ نه هر چه خواستیم. امروز آبروی اسلام بسته به اعمال شما آقایان شما ،برادرها شما خواهرها؛ و بالاتر علماء برای این که علما در رأس هستند
«اندیشه ناب»
تیر 2, 1404 | 10 دقیقه خواندن
چاپ خبر

 

“سپاه در گذر انقلاب”🇮🇷

📎 شماره: دویست و پنج

🔸تاریخ صدور: دوم تیر ۱۳۵۸

نوع مطلب: پیام ◻️ بیانیه ◻️اطلاعیه ◻️ مصاحبه ◻️ خبر 🟩 اطلاعیه، بیانیه و …، مشترک ◻️ دیگر موارد: سخنرانی

✳️موضوع: موضوع اهمیت تهذیب نفس

✍️امضا: روح الله الموسوی الخمینی بانوان لنگرود و پرسنل سپاه پاسداران همدان

بیانات در جمع گروهی از پاسداران شهرستان گنبد (وظایف پاسداران)
زمان تیر ۱۳۵۸ رجب ۱۳۹۹
مكان قم
موضوع وظایف پاسداران
حضار گروهی از پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان گنبد

سخنرانی در جمع بانوان لنگرود و پرسنل سپاه پاسداران همدان تهذیب نفس
زمان ۲ تیر ۱۳۵۸/ ۲۸ رجب ۱۳۹۹
مكان قم
موضوع خطر افسار گسیختگی نفس و ضرورت مهار آن
حضار بانوان لنگرود پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همدان
✏️بسم الله الرحمن الرحيم
من چند کلمه با آقایان و خواهران در مفاد این آیه شریفه که آن خواهر خواند عرض کنم خدای تبارک و تعالی میفرمایند که من منت گذاشتم بر مردم به این که پیغمبر را فرستادم که آیات مرا برای مردم تلاوت کند
و يُزَكِّيهم ويُعَلِّمُهُمُ الكِتَابَ والحكمة
«ترکیه» را مقدم ذکر فرموده است از علم از حکمت
آیات شریفه قرآن در هر ذره ذره از آن نکات .هست این طور نیست که بی جهت مثل یک
نویسنده ،باشد که مقدم و مؤخر بودن ممکن است که در نظر نباشد
-١- سورة جمعه، آيه ۲ – تزکیه کند آنها را و قرآن و حکمت به ایشان بیاموزد.

تلاوت آیات شریفه خوب همان «رسالت» است. یعنی رسول آمده است که آیات قرآن را بر مردم تلاوت کند تلاوت برای چی؟ تلاوت کند و مردم را تکیه کند نفوس مردم را ترکیه کنده تطهیر کند
انسان ۲ جنبه دارد
جنبة معنوی
و جنبه ظاهری
جنبه ظاهری همین است که میبینید و همین دنیاست که میبینید و همین مادیت است که مشهود است
و جنبه معنوی جنبه دیگری است که ماورای این عالم است؛ در انسان است اما انسان مجموعۀ همۀ عالم است کأنه خدای تبارک و تعالی ۲ نسخه موجود فرموده است یک نسخه تمام عالم یک نسخه کوچک
یعنی انسان عصاره همه موجودات عالم است یعنی در انسان همه چیز هست
و خدای تبارک و تعالی توجه و عنایت فرموده است و منت گذاشته است بر انسان به این که پیغمبرانی فرستاده است برای این که هم آن جهت معنویت را که اهم است و تمام نظر به آن است تربیت کند؛ ترکیه کند مردم را تهذیب کند مردم را تعلیم بدهد مردم را حکمت تعلیم ،کند کتاب تعلیم کند و هم این جهات مادی افسار گسیخته را مهار کند اینها که مادی هستند مادیت را به طور افسار گسیختگی توجه به آن دارند؛ و انبیا آمده اند که همین مادیات را همین موجودات مادی که انسان نسخه ای از آن هم هست، عصاره ای از این هم هست انسان را طوری تربیت کند که مادیات هم در مهار معنویات باشد.
اصل اساس معنویات است
اصل ،اساس این است که هیچ تعلیم و تربیتی در دنیا و هیچ رژیمی در -عالم از تمام رژیم ها که بگیرید توجه به آن معنویت انسان ندارند.
این که توهم میشود که فرق مابین رژیم اسلامی انسانی با سایر رژیم ها این است که در این
عدالت هست این صحیح است لکن فرق این نیست فرق ها هست.
یکی از فرق،هایش قضیه عدالت اجتماعی است
هیچ یک از رژیمهای دنیا غیر از آن رژیم توحیدی ،انبیا توجهش به معنویات انسان نبوده است در نظر نداشته است که معنویات را ترقی بدهد آنها همه در دنبال این بوده اند که این مادیات را استفاده از آن بکنند و یک نظام مادی در عالم ایجاد کنند.

و انبیا اصلش آمده اند برای ترکیه نفوس انسانی تعلیم و تربیت کتاب و حکمت و مهار کردن این طبیعت که انسان قبل از مهار کردن طبیعت به ست انبیا به طور اصلاح همه چیز را میخواهد انسان کما این که یکی از موجودات عالم است و یک حیوانی است. منتها حیوان قابل تربیت هیچ یک از … قوایی که در انسان است محدود نیست انسان شهوتش محدود نیست به این که نظام داشته باشد مثل سایر حیوانات بلکه از سایر حیوانات هم بدتر است.
غضب انسان محدود نیست به این که در یک موردی اعمال غضب .بکند در یک.
نکند؛ غیر محدود است
سلطه بر سایر کشورها بر سایر گروهها محدود نیست که با یک نظمی بر آنها غلبه کنده غیر محدود است.
انسان شهوتش همچو غیر محدود است که هیچ مرزی ندارد هیچ فرقی مابین افراد نیست اگر غضب کند هیچ مرزی ندارد که در آن مرز محدود .باشد مهار تا نشود تا اشخاصی که باید مهار کنند این قوای انسان را تا مهار نکنند غیر محدود و مطلق است انبیا آمده اند که با تعلیم و تربیت الهی و با تزکیه نفوس مهار کنند این قوههای غیر محدود
انسان را
این مقدمه را که من عرض کردم برای این است که ما الآن در معرض یک خطر عظیم واقع هستیم که این خطر از خطر رژیم سابق برای ما بیشتر است؛ و آن خطر افسار گسیختگی
است.
خطر افسار گسیختگی که انسان بعد از این که خودش را آزاد ،دید بعد از این که دیوارهای استبداد را شکسته ،دید بعد از این که از زندان ۳۵ میلیونی بیرون ،آمد، حالا افسار گسیخته بشود؛ هر چه میخواهد بکند یعنی بر خلاف آن تعلیماتی که انبیا از صدر عالم تا حالا آورده اند که مهار کنند این قوای انسان را مهار کنند این قدرتهایی که انسان ،دارد مهار کنند این شهواتی که انسان دارد حالا که ما ملت ما به واسطهٔ همتی که کردند و به واسطه آن ایمانی که داشتند خدای تبارک و تعالی آنها را موفق کرد و غالب شدهاند بر طاغوت حالا مهار گسیخته بشود. این خطر خطر بزرگی است که تعالیم انبیا را به باد میدهد؛ زحمتهای رسول اکرم (ص) را به باد میدهد؛ آبروی اسلام را از بین میبرد
الآن آبروی اسلام بسته است به اعمال شما مردم ،ایران که مردم همه عالم متوجهند به این که ببینند چه می.کنید این که الآن آزادی به دست شما آمد و از اختناق بیرون رفتید آیا ،اطلاعیه بیانیه اخبار و سیاه ۱
چه میکنید؟ آیا افسار گسیخته شدید؟ دیگر حدی ندارد کارها؟ مرزی ندارد کارها؟ پاسدارید و تفنگ دارید و قوه دارید و قدرت دارید به خانه ها میریزید مال مردم را میبرید هنک آبروی مردم را میکنید؟
یا نه تربیت تربیت اسلامی است حد و مرز دارد.
حدود دارد در اسلام
اگر چنانچه یک کسی با دیگری هم دشمنی داشته باشد که در اسلام نباید داشته باشد اگر چنانچه کسی فرزند کسی را کشته ،باشد حقی که اسلام به او داده این است که روی موازین آن قصاص .کنند هیچ حق دیگری ندارد یعنی اگر فرزند یک نفر را فرزندهای یک نفر را عشیره یک نفر را یک نفر قتل عام بکند و همه را بکشد در اسلام این است که این را باید قصاص کرد و .کشت بیش از این حقی برای کسی قایل .نیست یک فحش حق ندارد به او بدهد؛ یک سیلی حق ندارد بزند
آیا امروز که قدرت دست مردم آمده است و در مقابل همۀ قدرتها خود مردم هم قدرت پیدا کرده اند پاسبانها قدرت دارند سپاهیها قدرت دارند آیا قدرت را روی موازین کتاب و سنت روی تعلیمات رسول اکرم (ص) اعمال میت .کنند یا هرچه پیش آمد آمد؟
حالایی که قدرت داشت هرجا که میتواند این قدرت را اعمال میکند؛ دنبال این نیست که روی حق ،باشد دنبال این نیست که روی عدالت باشد؛ دنبال این است که اعمال قدرت خودش را بکند همان افسار گسیختگی که حیوانات دارند.
حیوانات افسار گسیختهاند. میزان ندارد کارشان انسان را که انبیا تربیت میخواهند ،بکنند میخواهند محدودش کنند به یک حدودی؛ روی قوانینی؛ روی مرز و بومی باشد.
آیا امروز که ایران یک مرکزی شده است که چشمهای دنیا به این مرکز دوخته شده و همه عالم دارند دانشمندانشان مطالعه کنند در احوال این مملکت و این ملت آیا این ملت حالا دنبال این مطلب هست که ما یک کاری بکنیم که حفظ آبروی اسلام بشود؟ مامی گوییم جمهوری اسلامی آیا به جمهوری اسلامی اعتقاد داریم؟ یا همین گفتیم جمهوری اسلامی و هر کاری خواستیم کردیم؟
آیا رباخورها به جمهوری اسلامی اعتقاد دارند و باز مشغولند؟
آیا آن اشخاصی که ظلم میکردند و حالا قدرت دست یک اشخاص دیگر افتاده و اینها با قدرت به جمهوری اسلامی اگر معتقد هستند به جمهوری اسلامی باید حکومت اسلامی مثل حکومت علی ابی طالب سلام الله علیه باشد.
مردمی که در این حکومت زندگی میکنند همه اسلامی باشند تابع باشند. این طور نباشد که کارهایی بشود که در خارج منعکس بشود که اینها یک مشت وحشی بودند. وقتی که از دام بیرون افتادند خودشان بدتر گردندا
برادرهای من خواهرهای من امروز آبروی اسلام بسته به اعمال ،ماهاست اعمال شماهاست. امروز آبروی اسلام بسته به اعمال روحانیین .است روحانیین که مربی انسان،ها هستن به جای انبیا ،نشسته اند مبعوث از طرف انبیا هستند.
آبروی اسلام امروز
آبروی اسلام در ایران امروز
بسته به اعمال همه است
و خصوصاً روحانیون
اگر خدای نخواسته از این طایفه یک اشتباهی صادر ،بشود یک خطایی صادر بشود این به پای اسلام تمام میشود متوجه باشید که مسئولیت بزرگ .است همه مسئولیم همه مسئولید، لكن روحانیون بیشتر مسئولند
مبادا یک وقت اعمالی صادر بشود از این طایفه که همان طور که گفته میشود و اشخاص مغرض گفته اند و میگویند که ما از زیر بار دیکتاتوری رضاخان بیرون آمدیم و زیر بار دیکتاتوری آخوندها واقع شدیم
آخوند دیکتاتور نیست؛
و دیکتاتور آخوند نیست
اگر رسول اکرم امیر المؤمنين سلام الله علیه خدای نخواسته دیکتاتور بودند آخوند هم باید دیکتاتور باشد؛ لکن آنها .نبودند آنها هیچ وقت اعمال قدرت را بر غیر موضعش نمی کردند؛ آنها آن بودند که به حسب نقل – وقتی که حضرت امیر – سلام الله علیه – غلبه کرد بر یک دشمنی و او تف انداخت به صورت امیر المؤمنین باشد. لکن یک قدری چیز شد گفته می شود که آمد او را از بین بردند و از ایشان سؤال شد گفت ترسیدم که برای خدا نباشد برای این باشد که او به من اهانت کردم اهانت به یک موجودی که هر که او را اهانت کند واجب القتل است.
هر که به رسول خدا اهانت کند هر که به ائمه هدی اهانت کند. واجب القتل است.
در عین حال برای این که خودش بوده و یک حقی برای خودش بوده و میخواسته که خالص باشد این کاری را که میفرماید تأمل کرد تا این که مبادا یکوقت یک خللی در قصد واقع بشود.
آقایان علمای اعلام مسئولیتشان زیاد است؛ چنان که شغلشان از همه شغلها شریفتر است. شغل شغل انبیا ،است و مسئولیت مسئولیت انبیا همه مسئول هستیم همه همه و هستیم که باید با رعایت صحیح رفتار کنیم.
كلكم راع
همه باید مراعات حدود را بکنیم مراعات اموری را که باید بکنیم بکنیم همه باید بنده خدا باشیم بنده خدا در :احکام هر چه فرموده است عمل بکنیم؛ نه هر چه خواستیم. امروز آبروی اسلام بسته به اعمال شما آقایان شما ،برادرها شما خواهرها؛ و بالاتر علماء برای این که علما در رأس هستند.
اگر در رأس یک خطایی خدای نخواسته واقع بشود سرایت میکند در رأس علما هستند.
و اگر در رأس یک خطایی واقع بشود مردم او را پای انبیا و می گویند تعلیم آنهاست.
لااقل دشمنهای ما میگویند اسلام همین بوده است.
الآن دشمن ها دنبال این هستند که این نهضت را این نهضت اسلامی را یک کاری بکنند که لکه دار بشود. شکست مهم نیست؛ لکه دار شدن مهم است.
اگر ما با آبرومندی شکست بخوریم اهمیتی .ندارد انبیا هم شکست میخوردند. اگر نهضت ما خدای نخواسته با آبرومندی از بین برود آبرو محفوظ است در تاریخ محفوظ خواهد ماند. شکست خوردیم حضرت امیر (ع) هم از معاویه شکست خورد اما اگر شکست معنوی بخوریم اگر حالا که اسلام دست ما آمده است امانت است پیش ما اگر ما به این امانت خیانت بکنیم اگر خدای نخواسته از حدود تجاوز بکنیم این نهضت آلوده میشود در خارج گفته میشود این هم اسلام پای اسلام حساب می.کنند نمیدانند که اسلام این نیست اگر ما خطا بکنیم ما خطا کاریم نه .اسلام کاری نکنید و کاری نکنند و علما کاری نکنند و بزرگان قوم کاری نکنند و متفکران کاری نکنند که اسلام لکه دار بشود که مکتب لکه دار بشود.
ما خودمان از بین برویم اشکالی ندارد؛
نهضتمان هم از بین برود اشکالی ندارد؛
لکن اگر خدای نخواسته مکتبمان از بین برود
مکتب که مکتب توحید ،است مکتب اسلام است مکتب خداست
اگر ما کاری بکنیم که این مکتب لکه دار بشود در دنیا بگویند که وقتی که کار به دست خود مردم افتاد وقتی کار به دست پاسداران اسلام افتاد گفتند ما پاسداران اسلامیم اگر کار به دست علمای اسلام ،افتاد گفتند ما علمای اسلام ،هستیم ما جانشین انبیا هستیم؛ اگر یک وقت خطا واقع بشود این مسأله از این خطاهای کوچک نیست
امروز مسائل بزرگ است
امروز خطاها کوچکش هم بزرگ است
دست ،ماست تا ما چه بکنیم قرآن کریم در دست ماست تا ما چه بکنیم. امروز اسلام در آیا کاری بکنیم که به ما بگویند که این هم !اسلام پای اسلام حساب میشود.
برادرها
از پاسداری خوب پاسداری کنید
لشکر اسلام باشید پاسدار اسلام و قرآن باشید. پاسداری از اسلام بکنید
همین دیروز به من اطلاع دادند که یک پاسدار در قم یک کسی را همین طوری کشته است کشته میشود؛ قصاص می شود شما حق دارید او را قصاص کنید و به دست شما میدهند و کشته خواهد شد.
من امروز گفتم باید کشته ..بشود… هر که قدرت دستش است هر کاری میخواهد نباید یکند موازین دارد میزان دارد مطلب کشتن یک مسلمان میزان دارد بیخود است مگر!
کشتن یک بشر میزان دارد؛ بی میزان نمیشود کسی را کشت
من امیدوارم که خداوند ماها را بیدار کند
خداوند ماها را هوشیار کند.
خداوند به ما ایمان عنایت کند.
خداوند ان شاء الله شما را سعادتمند کند.
خواهران و برادران من را هر جا هستند سعادتمند کند؛ و از عهده این مسئولیتی که بر دوش همه است ان شاءالله با توفیق خدای تبارک و تعالی همه از این عهده بیرون بیاییم خداوند همه را حفظ کند
والسلام علیکم و رحمه الله
١ – صحيفه امام، ج ۸، ص ۲۵۴

-1 عمرو بن عبدود در جنگ احزاب

✅قرارگاه میثاق – نشست های برادری

✅موسسه مطالعات سیاسی فرهنگی اندیشه ناب

💠کانال روز شمار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

🔰 @diary_IRGC

آخرین مطالب

  • صدای حاج احمد هنوز طنین انداز است/با اسراییل وارد جنگ خواهیم شد و عملیاتمان را علیه آن‌ها شروع خواهیم کرد. هرکس با ماست بسم‌الله
  • شلیک به هواپیمای مسافربری ایران در 12تیر 1367 در آسمان خلیج فارس
  • بایسته های دوران توقف جنگ با رژیم صهیونیستی و وظایف پیش رو
  • این عملیات اخیر تحت هدایت مستقیم مقام معظم رهبری انجام شد
  •   روز شمار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی / دهم تیر 1358
  •   روز شمار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی / دهم تیر 1358
  •   روز شمار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی / دهم تیر 1358
  • حساب و کتاب صدام قبل از حمله به ایران/صدام که بود و چگونه به قدرت رسید؟

پربازدیدها

محسن رضایی: اظهارات ترامپ درباره برچیدن تأسيسات هسته‌ای ایران، توهم است

آرمان و مرام رییسی ادامه خواهد داشت/ شهادت آیت‌الله رییسی، رونمایی روابط حقیقی ملت‌ها با ایران

رژیم صهیونیستی هم در صحنه جنگ و هم در صحنه سیاست شکست خورد

هشدار دکتر محسن رضایی درباره توطئه آمریکا و اسرائیل در عراق

صبر راهبردی ایران، عاقلانه و منطقی/ آزمودن قدرت ایران ممنوع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • قرارگاه میثاق
  • گالری
  • کتابخانه
  • تلویزیون اینترنتی
ایتا
گپ
بله
سروش
آپارات
تلگرام
فید
اینستاگرام

نقل و نشر مطالب با ذکر منبع بلامانع است.